Wypoczynek w Tatrach - Dolina Strążyska

Dolina Strążyska - Czerwona Przełęcz - Dolina Białego

Najważniejsze Odcinki trasy wypoczynek w Tatrach :

• Chata noclegi u Staska – przystanek autobusowy „Targowica” -15 km; autobus / bus – 20 min
  • Przystanek autobusowy „Targowica” wylot Doliny strążyskiej 25 min.
  • Wylot Doliny Strążyskiej – Polana Strążyska 40 min. (czerwony szlak)
  • Polana Strążyska – wodospad Siklawica 10 min (żółty szlak na wprost)
  • Polana Strążyska – wylot Doliny Białego 1,5 h (czarny szlak, potem w lewo żółty)
  • Wylot Doliny Białego – w prawo Wielka Krokiew 15 min.
  • Wielka Krokiew – przystanek „Targowica” (przez Krupówki) 40 min
  • Przystanek Targowica – Chata noclegi u Staska – 15 km; autobus/bus 20 min.

Podsumowanie:
  • Czas wycieczki w Tatry ok. 5 h.
  • Dość często uczęszczana trasa - miejsce często wybierane na wypoczynek w Tatrach
  • Niski stopień trudności trasy poza Czerwoną Przełęczą.

Dolina ta jest miejscem często wybieranym na wypoczynek w Tatrach. Najczęściej odwiedza się ją po drodze na Giewont, lub też traktuje się ją jako dojście do Ścieżki nad Reglami w Tatrach. Najpierw jedziemy autobusem z przystanku koło chaty noclegi u Staska w stronę Zakopanego. (każdy autobus/bus odjeżdżający z tego przystanku jedzie w stronę Zakopanego) Zajmuje to około 20 min. Wysiadamy na przystanku „Targowica”. Jest to następny przystanek po przystanku „Za strugiem” ( obok tego przystanku znajduje się sławne na całą Polskę Liceum Plastyczne im. Kenara). Skręcamy w ulicę Strążyską, idziemy do końca aż do wylotu Doliny Strążyskiej. W dolinie możemy spodziewać się wielu turystów ponieważ jest to bardzo popularne miejsce ( jest to jedna z dróg na Giewont).

Od wylotu doliny idziemy czerwonym szlakiem, który prowadzi wzdłuż Strążyskiego Potoku. Prowadzi ona początkowo pomiędzy wzniesieniami Grześkówek i Samkowa Czuba ( po prawej ). Później droga prowadzi w pobliżu stoku Sarnia Skałka oraz Łysanek (po lewej). Dochodzi ona do skalnych części północnych części Giewontu. W tym miejscu trzeba iść lasem lekko pod górkę. Po około 40 minutach wędrówki po tym pięknym regionie Tatr dochodzi się do Polany Strążyskiej. Z polany jest wspaniały widok na szczyty Giewontu i na opadające z niego urwisko. Na Polanie Strążyskiej do dzisiejszego dnia pozostało kilka szałasów pasterskich. Kilkadziesiąt lat temu owce były wypasane na obszarze praktycznie całych Tatr. Dodatkowo w jednym z tych szałasów znajduje się bardzo popularny góralski bufet. Atrakcją jest również znajdujący się na północnym końcu polany wielki głaz, który przypomina prawdziwego egipskiego Sfinksa.

Gdy idzie się dalej ( prosto żółtym szlakiem ) dochodzi się do wodospadu Siklawica. Jest to efektowny wodospad, spadający spod ściany Giewontu. Naprawdę warto zobaczyć to miejsce. Po obejrzeniu Siklawicy najlepiej jest wrócić na Polanę Strążyską, skręcić w prawo na czarny szlak i ruszyć Ścieżką Nad Reglami w kierunku Doliny Białego . Z tego miejsca jest około 30 minut marszu na Czerwoną Przełęcz i Sarnią Skałę. Podejście pod Sarnią Skałę jest nieco męczące, ale warto na nią wejść, gdyż jest z niej śliczny widok na Giewont i Zakopane. Dodatkowo z tego miejsca jest już niedaleko do końca trasy. Wystarczy zejść do przełęczy i pójść w kierunku Doliny Suchej, gdzie trzeba skręcić w lewo w kierunku Doliny Białego.

U wylotu doliny skręcamy w prawo i po 10 minutach jesteśmy koło Wielkiej Krokwi. Następnie skręcamy w lewo w ul. Piłsudskiego, idziemy cały czas prosto aż do samych Krupówek. Idziemy dalej Krupówkami w dół aż znajdziemy się koło przystanku autobusowego „ Targowica”. Znajduję się on w punkcie gdzie Krupówki przecinają się z ul. Nowotarską, 100 metrów przed Targiem pod Gubałówką. Z tego przystanku odjeżdżają autobusy/busy do Doliny Kościeliskiej oraz do Doliny Chochołowskiej.
Natomiast do Witowa można dojechać autobusem/busem: do Czarnego Dunajca, Cichego Górnego, Chyżnego (dojeżdża on do przejścia granicznego w Chyżnem), Czerwiennego oraz Dzianisza.